Primer catàleg virtual de l’Arxiu Nacional d’Andorra.

11 06 2012

NOTÍCIES DE PREMSA (Font: Agències i A.D. pel Diari d’Andorra, 7 i 8 juny 2012)

(7 juny 2012):

El ministre de Cultura, Albert Esteve, i el tècnic encarregat del fons fotogràfic de l’Arxiu Nacional, Isidre Escorihuela, han presentat aquest dijous l’exposició i catàleg virtual del fons fotogràfic Guillem de Plandolit.

Guillem de Plandolit, entre la instantània i la postal (1902-1932) és el títol escollit per elaborar aquest primer catàleg virtual i presentar l’exposició que l’acompanya. Aquest catàleg es pot trobar trobar al web de l’Arxiu Nacional en format pdf (www.arxius.ad).

El contingut és el mateix que es podria trobar en un catàleg físic, amb articles de presentació, biogràfics i anàlisis del fons Guillem de Plandolit, i una extensa mostra de 215 fotografies que il·lustren una bona part d’aquest important fons fotogràfic.

El fons fotogràfic Guillem de Plandolit està dividit en dues parts. La primera part pertany a l’Ajuntament de la Seu d’Urgell i està format per 1.250 negatius amb temàtiques diverses. Va ser motiu d’una exposició i d’un catàleg durant l’any 2007 a la Seu d’Urgell i al Principat d’Andorra.

La segona part, inèdita fins avui i que configura el gros del treball del fotògraf sobre el Principat d’Andorra, es troba a l’Arxiu Nacional d’Andorra. Aquesta part del fons està formada per 438 negatius sobre dos suports: el vidre i el nitrat de cel·lulosa i amb diferents formats: des de la clàssica placa de 9×12 cm fins a les plaques de 13×18 cm.

Aquest nou projecte va acompanyat de l’exposició virtual del mateix fons documental formada per 59 fotografies entre paisatges, imatges de societat i també la reproducció d’algunes de les postals del fons. http://exposicions.arxius.ad

(8 juny 2012):

De llegenda immortal en parla Joan Peruga en referir-se a la família Areny-Plandolit i el seu llegat, part del qual, en forma de fotografies inèdites fins ara, són objecte d’una exposició i un catàleg virtuals que es poden visitar a la pàgina web de l’Arxiu Nacional d’Andorra (ANA), que ha triat aquest fons –de 438 imatges, descobert i adquirit el 2008– per celebrar enguany la Setmana internacional dels arxius.

El fons –hi ha 383 negatius en plaques de vidre i 55 en suport plàstic i nitrat de cel·lulosa– va arribar a l’ANA poc després que, el 2007, es fes aquella enorme exposició de fons que va ser La memòria revelada, el 2007, amb fotografies de Guillem de Plandolit (1872-1932). Aleshores, els hereus es van posar en contacte amb el fotògraf alturgellenc Miquel Planella. “No en donaven cap valor” a aquelles capses que es conservaven en una de les cases de la família a la Seu. Apreciació errònia, com els van alertar el mateix Planella i la directora de l’ANA, Susanna Vela, que va incorporar la col·lecció al fons nacional.

Imatges sorprenents

Des d’aleshores, els tècnics de l’arxiu han treballat en la restauració, conservació i documentació del fons, que ha deparat imatges sorprenents, recollides –més de la meitat del total– al catàleg Guillem de Plandolit, entre la instantània i la postal (1902-1932). Hi ha, detallava el responsable de la secció fotogràfica de l’ANA, Isidre Escorihuela, inauguracions de carreteres que, no obstant això, encara trigarien a acabar-se; instantànies inèdites de la farga de la família en construcció; de les fires de bestiar a Canillo, que ompliran un buit; escenes tan curioses com un passi de cinema a la plaça Santa Anna, del 1904; i testimonis de tradicions perdudes, com el ball de l’óssa a Ordino. Un ampli ventall, que porta Escorihuela a definir el fons com “un dels més rics i complerts que conserva l’ANA”.

L’estudi del fons, apuntava també Escorihuela, ajuda a desentranyar “la troca tan embolicada” que és la història de la fotografia a les valls. Així, puntualitza alguna autoria, postals fins ara adjudicades a Henri Gaussen es troba que en realitat van ser realitzades pel fotògraf aquí estudiat. I es pregunta també com una imatge fins ara atribuïda a José Claverol va acabar trobant-se al fons Plandolit. La seva hipòtesi apunta, més aviat, a un canvi en l’adjudicació de l’autoria. Però és, reflexiona Escorihuela al catàleg, un dels molts enigmes per resoldre en la història de la fotografia a Andorra, únic país a l’Europa occidental, recordava, que no s’ha posat al dia en aquesta matèria.

El catàleg es presenta de moment de manera virtual, encara que mantenint el format que tindria una edició física. Objectiu que no es descarta per a èpoques de menors restriccions pressupostàries, matisava el ministre, Albert Esteve, que reconeixia el “prurit” de qualsevol autor per veure publicada la seva feina en un format que perduri en el temps.

Plandolit és el protagonista, també, de l’exposició De Berlín al Caire, organitzada en aquest cas per l’Arxiu Comarcal de l’Alt Urgell i que es podrà veure fins al 6 de juliol. La mostra, també digital, està orquestrada a partir de postals que l’extensa xarxa d’amics del fotògraf arreu del món li van enviar entre 1902 i 1909.

ESTEVE, SATISFET DLE DESTÍ FINAL DEL FONS BORDALBA

Ahir al matí s’oficialitzava el canvi de mans del fons Amadeu Bordalba, un altre dels pioners del fotoperiodisme, que passa a integrar-se en els fons de la Fundació Valentí Claverol. 258 imatges que el fotògraf lleidatà va realitzar durant diverses estades estiuenques al país i que demostren que “era un artista, perquè estan molt ben fetes”, en deia amb coneixement de causa José Claverol, president de la fundació. El fons quedarà a disposició dels investigadors a partir de l’estiu, un cop s’hagi enllestit la feina d’introduir-lo a la base de dades. Obtindrà així una difusió de la qual el ministre de Cultura es va congratular: “Estem contents que passi a la Fundació Valentí Claverol, on segur que es conserva en perfecte estat i els convido a donar-hi la màxima difusió.” Això després d’explicar que l’Estat no havia “tingut opció” de fer l’adquisició del fons, ja que encara que se n’havia parlat en legislatures anteriors, en aquesta última ocasió “no ens vam assabentar” que es posava en venda.

About these ads

Accions

Informació

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: