La Diputació de Lleida adquireix un fragment de retaule atribuït al pintor ribagorçà Pere Espallargues.

6 01 2011

NOTÍCIA DE PREMSA (Font: Viure als Pirineus, 28 desembre 2010)

El president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, ha presentat aquest dimarts un fragment de retaule inèdit amb la representació de sant Roc, de procedència desconeguda i atribuït al pintor ribagorçà Pere Espallargues. La corporació va adquirir per 4.000 euros aquest fragment en una subhasta pública que es va celebrar el passat 21 de desembre a la sala de subhastes Balcli’s de Barcelona amb l’objectiu de cedir-lo al Museu de Lleida.

Fotografia relacionada amb la imatge
Gilabert ha presentat un fragment de retaule inèdit amb la representació de sant Roc.

L’acte també ha comptat amb la participació del vicepresident tercer de la Diputació de Lleida i vicepresident de l’IEI, Gabriel Pena; de la directora del Museu de Lleida, Montserrat Macià, i del conservador del Museu, Albert Velasco.

Es tracta d’una pintura al tremp sobre fusta de 46 x 18 cm on s’ha representat a sant Roc, que apareix de cos sencer com a pelegrí romer, segons la seva iconografia habitual. El sant apareix representat dins una mena de nínxol de clares reminiscències arquitectòniques, rematat superiorment en forma d’arc conopial i va acompanyat d’un gos, el qual duu un pa a la boca que ofereix al sant com aliment.

Es tracta d’una producció del 1475-1500, marcada pels pressupostos del que es denomina “tardogòtic”, el darrer esclat del gòtic previ a la irrupció del Renaixement a la Península i la pintura s’atribueix a Pere Espallargues, documentat entre 1490 i 1495.

Pere Espallargues, junt a Pere Garcia de Benavarri i el Mestre de Vielha, conformen el triumvirat més destacat de la pintura de finals del gòtic a les terres de Lleida i la Franja. Tots tres formen un tot indissoluble, ja que Garcia fou el mestre dels altres dos. Un cop Espallargues va abandonar la disciplina del taller de Pere Garcia de Benavarri, va continuar treballant a la mateixa àrea per a la qual havia treballat Garcia, especialment en àrees com el Pallars, i la Franja , i en altres com la Noguera o la Val d’Aran.

És gairebé segur que aquest retaule anava destinat a alguna parròquia lleidatana o de la Franja , que són les zones habituals de treball del mestre. Malgrat que no es coneix la procedència, l’obra és de gran interès pel Museu de Lleida, ja que Espallargues és un artista que encara no té representació a les col·leccions del Museu, la qual cosa fa especialment convenient l’adquisició. Per ara, la col·lecció compta amb diverses obres de Pere Garcia de Benavarri i el seu taller -alguna d’elles recentment dipositada per la Diputació de Lleida-, a més d’una taula atribuïda al Mestre de Vielha.

Cal destacar que aquesta obra és un treball del mateix pintor que el compartiment de retaule amb la representació del Calvari subhastat el passat 18 de juny de 2009 a Alcalá Subastas (Madrid), procedent de la parròquia lleidatana de Son (Valls d’Àneu), una venda a la qual va concórrer la Diputació de Lleida, representada en aquest cas pel Ministeri de Cultura. La Diputació de Lleida va mostrar el seu interès en l’adquisició d’aquesta obra a instàncies del Museu de Lleida, que en va recomanar la compra.

El Ministeri de Cultura va decidir concedir el dret de tempteig al Govern d’Aragó, que també va concórrer a la subhasta després d’haver estat informat d’aquest fet per la Subdirecció General de Museus de la Generalitat de Catalunya i a dia d’avui la decisió es troba pendent de resolució final, ja que la Generalitat de Catalunya va impugnar la resolució del Ministeri que atorgava l’obra al govern aragonès.

Pel que fa a l’estat de conservació de la taula adquirida, cal indicar que es tracta d’un fragment de guardapols, és a dir, que es tracta d’una resta de l’emmarcament exterior que acostuma a delimitar exteriorment els retaules. El guardapols, a banda de les seves funcions decoratives, tenia la missió de protegir de la pols el cos central del retaule. A manca d’una inspecció física del conjunt, es pot considerar que l’estat de conservació és relativament bo.

Sant Roc és un dels sants més populars de l’Edat Mitjana, atès que se’l considerava un dels principals protectors antipestífers, juntament amb sant Sebastià.

Anuncis

Accions

Information




%d bloggers like this: